8 Ocak 2012 Pazar

Arama Motoru Nasıl Çalışır

SEO Nedir ve Nasıl Yapılır sorularına daha iyi cevap verebilmek için Arama Motoru Nasıl Çalışır ve "SEO" kriterleri nelerdir sorularına cevap vermek gerekir.

Turgay Doğan'ın yazısı: Arama motorları herhangi bir kelime aramasında farklı algoritmaları olduğu için milyonlarca web sayfası arasından farklı sonuçlar verir. Bu sonuçlar ile aradığımız sayfayı bize sunmaya çalışır. Arama motorlarınun amacı ve bu çalışması ancak zaman ile oturan ve en sürekli değişen bir doğru formülü, doğru algoritmayı bulma çabasıdır.

Peki web sitesinin hangi anahtar kelimede ne derece arandığını arama motoru nasıl biliyor ? Arama motorlarının böcek, örümcek ya da bot diye de tabir edilen tarama programlarıyla sitenin içeriği, linkleri, başlığı .. gibi önemli bilgileri toplanır ve elde edilen bu datalar algoritmaya göre diğer web siteleriyle de kıyaslanarak bir sıralamaya koyulur. Web sitesinin sıralama için değerlendirilmesi örümceklerin siteyi taramasıyla başlar. Google botlarının crawl ettiği (taradığı) web siteleri daha sonra indexlenerek arama sonuçlarına sunulur. Sayfaların indexlenmesi Google tarafından taranıp arama sonuçlarında çıkması demektir. Arama motorlarının siteleri crawl etme süreleri sitenin kalitesine ve güncellenme sıklığına göre değişir. Her arama motorunun algoritması farklı olduğu için crawl edilme süresi de indexlenmesi de SERP’lerdeki (Search Engine Result Page = Arama Motoru Sonuç Sayfası) sonuçlarda farklıdır.

Arama Motoru Kriterleri

“SEO” çalışmaları için çok önemli olan arama motoru çalışma prensiplerini özetleyecek olursak;

- Botlar web sitesini tarar (crawl)
- Taranan sayfalar indexlenir.
- İndexlenen sayfalar aratılan kelimelere göre sıralanır.

Peki bu sıralama neye göre yapılır? Arama motorlarının amacı kullanıcının aradığını ilk sırada kullanıcıya sunmaktır. Hiçbir arama motoru kullanıcının aradığını bulması için başka motorları denemesini istemez. Yukarıda da belirttiğimiz gibi kullanıcının hangi aramada hangi siteyi aradığını

kullanıcıların zamanla yaptığı tercihler,
botların topladığı veriler,
dns ve barındırma hatalarının olmaması,
özgün ve kopyalanmamış içerik olması,
site başlığının anahtar kelimeyi barındırması,
hack link sağlanmamış olması,
sayfaların hızlı açılması,
sitenin populerliği,
virüslü ve sakıncalı sayfalar barındırılmaması,
doğal olmayan yollar ile siteyi yükseltme girişimlerinin olmaması,
sitenin kalitesi ve referansları, benzer içerik ile oluşturulmuş kaliteli sitelerden link almak,
siteden çıkan linklerin kaliteli sitelere gitmesi,
spam sitelerden link almamak veya link vermemek,
siteyi ziyaret eden kullanıcıların sitedeki davranışları, sitede kalma süresi ve sayfa görüntüleme sayısı

ve diğer SEO kriterleri gibi pek çok kriterin farklı ağırlıklıklarla incelenmesi ile arama motoru bilmeye çalışır ve onu sunar. Buradaki hangi kriterin hangi ağırlıkta olduğunu tam olarak bilemesek de açıklandığı kadarı ile de denenen çalışmalarla yaklaşık olarak tespit edebiliyoruz.

Google ve Google Botları

Şimdi beraberce bir varsayım yapalım. Bütün webte sadece 10 tane web sitesinin olduğunu ve hepsinin de sadece 1 sayfadan oluştuğunu düşünelim. Yani toplamda sadece 10 sayfamız var ve 10 sayfada aynı anahtar kelimeyi hedefliyor olsun. Google botları bu 10 sayfası da crawl etti, indeksledi ve sıralamayı yaptı. Hiç bir sayfanın güncellenmediğini ve yeni bir sayfanın da oluşturulmadığını düşünürsek sıralamanında değişmeyeceğini hepimiz kabul ederiz heralde. O zaman ne Google’a ne de Google botlarına ihtiyaç olmazdı değil mi ? Google’ın varlığını sürdürmesi için ve Google’a daha çok ihtiyaç duyulması için yeni sitelerin açılması, yeni sayfaların oluşturulması ve güncel tutularak değiştirilmesi gerekmektedir. Bu yüzdendir ki Google için güncel sayfalar önemlidir. En güncel sayfalar ise özgün içerik ile yeni oluşturulan sayfalardır. Ne kadar sık yeni güncel ve özgün sayfalar oluşturursanız siteniz için o kadar iyi olur.

Google botları siteye girdiğinde robot.txt dosyasındaki izinlere göre sayfalarını indexler, robot.txt dosyasının daha sonra detaylı anlatacağız. Site map denilen site haritaları da taranarak buradan diğer sayfaların daha kolay ve daha hızlı taranması gerçekleşir.SEO ve site taramasında sitenin başlığı, tanımı ve anahtar kelimeler ve içerik önemlidir, bunların birbiriyle uyumlu olması gerekmektedir. Özellikle de h kodları ve hiyerarşisi önemlidir. H1 konu başlığı etiketi olmalı ve H2 de alt başlık, H3 de onun alt başlığı şeklinde gitmelidir. Site içindeki anahtar kelimeler hem ziyaretcilerin hem de botların daha fazla önem vermesi için kalın, altı çizli veya italik olarak yazılıp, dağılım oranı ve linklenme oranı da doğru yapılmalıdır.

Site içindeki resimlerin etiket ve başlıkları da botlar tarafından taranız. Resimler İçin SEO konusunda daha detaylı anlatmıştık.

Turgay Doğan

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder